1

Ako bojovať so stresom

Stres je príčinou mnohých civilizačných, ale aj bežných ochorení. Bolesti hlavy, žalúdočné ťažkosti, búšenie srdca, nespavosť a podráždenosť bez zjavnej príčiny. Tieto a mnohé ďalšie symptómy môžu poukazovať na to, že človek je v dlhodobom strese. Máte pocit, že je to aj Váš prípad? Vyskúšajte teda niektoré aktivity, ktoré Vám pomôžu udržať si duševnú pohodu.

Dychové cvičenia

Ak cítite, že stres nezvládate, dajte si chvíľku pauzu. Hoci aj v kancelárii. Sadnite si do tureckého sedu a sústreďte sa na dýchanie. Hlboký nádych a potom pomalý výdych. Pri týchto dychových cvičeniach sa do tela dostáva väčšie množstvo kyslíka, ktorý má vplyv na relaxáciu svalov a upokojenie mysle. V strese človek dýcha plytko a rýchlo. Sústreďte sa preto na pomalšie a hlboké dýchanie.

Netrápte sa vecami, ktoré nedokážete ovplyvniť

Prestaňte myslieť na budúcnosť a to, čo by sa mohlo stať. Žite viac prítomnosťou. Niektoré veci sa aj tak stanú, napriek tomu, že sa ich budete obávať. Nijako ich neovplyvníte. Je preto zbytočné trápiť sa nimi vopred a škodiť tak svojej psychickej pohode. Sústreďte sa na to, čo je tu a teraz.

Pestujte dobré vzťahy

Stretávajte sa s rodinou a priateľmi. Budete sa cítiť omnoho lepšie. Neseďte neustále doma so svojimi myšlienkami. Ak sa budete stretávať s ľuďmi pochopíte, že aj oni majú problémy a starosti. A dokážu sa s nimi vyrovnať. Zistíte, že so svojimi problémami nie ste sám. Svoje pocity a ťažkosti preberte s blízkymi. Možno sa ukáže, že Váš problém je vlastne banálny.

Cvičte a hrajte sa

Nemusí sa z Vás stať vrcholový športovec. Dajte si len zopár minút tréningu, behu alebo rýchlej chôdze denne. Pri telesnej aktivite sa zvyšuje hladina endorfínov, takzvaných hormónov šťastia. Uvidíte, že sa budete cítiť lepšie, ako pri neustálom vysedávaní pred televízorom. Nájdite si hobby, hrajte sa spoločenské hry s rodinou. Budete sa baviť a zároveň strávite čas z blízkymi. Je pravda, že dospelí sa zabudli hrať. Vráťte sa touto formou do detstva plného radosti a zábavy. Aspoň občas.

Neustály stres môže viesť až k vážnym psychickým problémom. Skúste sa ho teda radšej vyvarovať aj takýmito jednoduchými, no účinnými spôsobmi.

 

Foto: © Dollarphotoclub_78590672 / Dollar Photo Club

Spooky scene of haunted house and moon

Príčiny zlých snov. Ako ich riešiť?

Mávate zlé sny? Zobudíte sa uprostred noci s tlčúcim srdcom, prepoteným pyžamom a s hrdlom stiahnutým strachom. Nič príjemné. Po takomto „snívaní“ je človek unavený, akoby ani nespal. Prečo vlastne máme zlé sny? Dá sa im vôbec vyhnúť?

Prečo máme zlé sny

Trápia dospelých, ale aj deti. Zlé sny a nočné mory. Dôvody, prečo sa nám zlé sny snívajú, môžu byť rôzne. Vraví sa, že jedným z týchto dôvodov je nezdravé jedlo, ťažké jedlo alebo veľké množstvo potravy, ktorú skonzumujete pred spánkom. Tá takpovediac „sadne na žalúdok“, pričom vznikajú ťažké sny. Takéto stavy spôsobujú najmä mastné a korenisté jedlá.

Okrem jedla má vplyv na nočné snívanie človeka aj alkohol. Ten spravidla spôsobuje bizarné, ťaživé a nezmyselné sny. Alkohol, ktorý v noci z človeka vyprcháva, má vplyv na chemické látky v mozgu. A v dôsledku toho vznikajú tieto ťažké sny. Podobne môžu pôsobiť aj niektoré druhy liekov, ako napríklad antidepresíva, sedatíva alebo lieky proti malárii.

Tak, ako je to pri mnohých ďalších problémoch, aj na zlé sny má vplyv stres. Strata blízkeho človeka, depresie, či nepokoj a ťažkosti v reálnom živote, sú veľmi častou príčinou zlých snov.

Ako sa zbaviť zlých snov?

Pri tomto probléme je nutné zlepšiť životosprávu. Vyvarovať sa ťažkých jedál a najmä ich večernej konzumácie. Ak Vás takéto sny trápia, určite sa neodporúča sledovať trilery, horory a rôzne televízne programy, ktoré by človeka mohli rozrušiť. A to nielen večer, ale tiež v priebehu celého dňa. Negatívne myšlienky, ktoré človek absorbuje počas celého dňa, sa totiž môžu odraziť práve v snoch.

Pozitívny vplyv na snívanie má joga, relaxačné cvičenia a meditácia. Tým sa venujte večer pred spaním. Pomôže tiež čaj z bylín, ako napríklad medovka, levanduľa, ľubovník alebo valeriána lekárska.

Občasné zlé sny nie sú dôvodom na obavy. Ak sa Vám však nočné mory opakovane vracajú a znižujú kvalitu Vášho spánku, a teda aj kvalitu života, neváhajte ich konzultovať s terapeutom alebo psychológom. Ten Vám môže pomôcť odhaliť ich skutočné príčiny.

 

 

Foto: © Balazs Kovacs Images / Dollar Photo Club