Kvalitný spánok je predpokladom úspešného dňa

Mnohí z nás rozmýšľajú nad tým, prečo sa nám niekedy behom dňa darí vo všetkom na čo len siahneme. Akoby všetko išlo ako po masle, bez toho, že by sme museli vydávať nejakú extra energiu navyše. Sme plní pracovného elánu, k ostatným ľuďom sme milí, zhovievaví a aj po návrate domov by sme sa s prehľadom rozdali na všetky svetové strany. No a inokedy pravý opak.

Tí bystrejší skôr, či neskôr prídu k logickému záveru. Aby sme mohli tou správnou nohou vykročiť do nasledujúceho dňa, musíme si predovšetkým dobre oddýchnuť počas nočnej časti dňa. Čiže mali by sme sa kvalitne a dostatočne dlho vyspať. Lenže to sa veľmi ľahko povie, a to najmä v dnešných časoch, kedy má človek starosti až nad hlavu. To je síce pravda pravdúca, ale musíme si vybrať. Buď sa naučíme správne si manažovať svoj spánok, alebo sa staneme prototypom večne namosúreného človeka s ktorým nikto nebude chcieť mať nič spoločného.

Za všetko môže hormón oddychu a spánku

Najlepšie ale spravíme keď nebudeme experimentovať na vlastnú päsť a poučíme sa z poznatkov získaných vedeckými odborníkmi na celom svete. Ak sa teda do nich začítame zistíme, že spánok je ako dôležitou fázou dňa, kedy si ľudský organizmus oddýchne a zregeneruje svoje fyzické a psychické sily.

Spomalí sa metabolizmus, dýchanie, tep srdca, klesne krvný tlak, telesná teplota, uvoľní sa svalstvo, no skrátka akoby prešiel do menšieho pracovného výkonu. K spánku sa je najvýhodnejšie odobrať počas večerných hodín preto, lebo práve  pod vplyvom nedostatku svetla vzrastá v tele hormón nazývaný melatonín majúci na svedomí náš celkový útlm.

Nakoniec aj dlhé jesenné a zimné pochmúrne dni nás privádzajú do ospalých momentov, kedy sa nám nič nechce, cítime sa unavení a len spať a spať. Aj keď sa mnohí z nás dnes vyhľadávajú a konzumujú zdravé potraviny, mali by sme myslieť na ich dostatočnú konzumáciu. Hlavne ovocia a zeleniny v spomínanom zimnom období, aby sme predišli celodennej únave. Aj to je len dôkazom, že melatonín významnej mierou riadi našu bdelosť, resp. spánok.

Dodržujte čas odchodu do postele, vyplatí sa vám to

Ako sme si už povedali, najlepšie je rešpektovať tento, ani keby podľa mnohých nedobrý hormón a skamarátiť sa sním. Do postele treba ísť najlepšie okolo deviatej, maximálne desiatej, aby sme do polnoci už spali. Vtedy je spánok najvýdatnejší a tak si organizmus najlepšie oddýchne.

Ráno zase treba vstať okolo šiestej, siedmej, a je úplne ideálne ak staneme sami od seba, bez vonkajších vplyvov. Takže spať v priemere tých osem hodín by bolo tak akurát. Tento údaj sa však behom ľudského života mení. Pre novorodencov je optimum šestnásť hodín, dvojročné deti by mali spať desať až dvanásť, dospelí tých osem a u seniorov nutnosť spánku klesá s pokročilým vekom až na hranicu štyroch až piatich hodín.

Toto je taký všeobecný  návod, ale u niektorých jedincov sa odporúčaný čas môže meniť podľa individuálneho nastavenia a vynaloženej dennej energie. Existujú ľudia napríklad v zrelom veku, ktorým stačí pobudnúť v posteli chabé štyri hodiny a naopak, ich rovesníci sa nevyspia ani po deviatich, desiatich hodinách.

V noci sa s nami dejú zaujímavé veci

V každom prípade, tých osem hodín by malo stačiť na zregenerovanie fyzických a psychických síl do ďalšieho dňa. Poďme si teraz ale priblížiť ako ten spánok vyzerá zblízka. Delí sa na dve základné fázy, a to NON REM fázu a REM. Každá z nich má ešte svoje stupne.

NON REM fáza nastáva vtedy, keď spíme tým tvrdým spánkom, keď doslova nevieme osebe. Ani keby sme upadli do hlbokého bezvedomia. Preto sa nazýva aj hlboký, ortodoxný. Počas tejto fázy sa podstatne znižuje metabolizmus a frekvencia srdca a dýchanie je nízka.

Nasleduje REM fáza kedy sa náš mozog zaktivizuje a začína sa nám snívať. Zrýchľuje sa naše dýchanie, tep srdca a metabolizmus. Oživujú sa v nás nadobudnuté zážitky a v rôznych nelogických krokoch si ich spätne prehrávame a kombinujeme. Obidve fázy sa počas noci striedajú  približne v pomere štyri ku jednej v prospech NON REM fázy. A celkovo sa tento cyklus strieda štyrikrát a to v trvaní päť až dvadsať minút. Keby sme to celé spočítali, tak to aj vychádza na tých sedem až osem hodín spolu so zaspávaním, prebúdzaním a občasným budením počas noci.

Aby sme sa zbytočne neprebúdzali a vôbec, aby sme čo najrýchlejšie zaspali, musíme dodržiavať čas odchodu do postele, predtým nepiť alkoholické nápoje, nefajčiť nezaťažovať sa zbytočne tým čo nastane zajtra. Jednoducho zaľahnúť a hotovo, nech sa deje, čo sa deje. Od toho momentu vonkajší svet pre nás prestávajú existovať. A ak by sa nám predsa len nepodarilo do polhodiny zaspať, treba vyskúšať vypiť pohár teplého mlieka, nech sa nám odkrví mozog a ukľudní žalúdočná sliznica. Niektorí odvážlivci si pred spaním neodpustia šálku kvalitnej kávy. Vravia, že práve to ich privedie na pokraj spánku. Nie sme si istí, no za pokus to stojí. Možno sa nájdu ľudia, ktorým tento voňavý mok navodí pocit kľudu.

Leave a Comment

Your email address will not be published.